Kredyt Hipoteczny – umowa zlecenie / o dzieło

Kredyt Hipoteczny – umowa zlecenie / o dzieło

8 przez Magdalena Siejka - kredyty

   Chcesz wziąć kredyt hipoteczny na wymarzone mieszkanie lub dom, ale nie masz umowy o pracę, bo Twoje źródło dochodu to umowa zlecenie lub umowa o dzieło. Czy możesz starać się o kredyt hipoteczny? Jakich dokumentów będziesz potrzebował?

   Kredyt hipoteczny jest bardzo ważną decyzją na najbliższe kilkanaście lub kilkadziesiąt lat. W dzisiejszych czasach tylko nieliczne osoby mogą pozwolić sobie na zakup nieruchomości za gotówkę. Pozostali, chcąc nabyć nowe lokum, wspomagają się kredytem bankowym. Aby móc uzyskać takie finansowanie, niezbędne jest posiadanie odpowiedniego dochodu.

   Wielu za was zapewne zastanawia się, czy uzyska kredyt hipoteczny bez umowy o pracę? Czy umowa zlecenie od 6 miesięcy wystarczy? Czy jeżeli jesteś artystą i podpisujesz umowy o dzieło z różnymi podmiotami, możesz starać się o kredyt? Jakie dokumenty bank wymaga przy tym źródle dochodu?

   Zacznę od tego, że umowę zlecenie i umowę o dzieło, banki traktują jako jedno, i to samo źródło dochodu, czyli umowy cywilno-prawne. Zdecydowana większość instytucji akceptuje ten dochód do zdolności kredytowej. Zatem jeżeli jesteś zatrudniony na umowę zlecenie lub umowę o dzieło, możesz starać się o kredyt hipoteczny.

Okres zatrudnienia - umowa zlecenie i umowa o dzieło

   Podstawą zaakceptowania przez bank dochodu z umowy cywilno-prawnej jest ocena, czy dochód jest stabilny. Nie ma większego znaczenia na jak długo jest podpisana umowa, jak długo będzie trwał projekt. Dużo ważniejsze jest czy występuje regularność takich umów i wpływów na konto. Minimalny wymagany okres to 6 lub 12 miesięcy wstecz. 

  Na ten moment 5 banków akceptuje dochód z tytułu umowy zlecenie:

  • mBank
  • Pekao SA
  • PKO BP
  • BNP Paribas
  • Alior – pod warunkiem, że nie jest to jedyny dochód przyjęty do zdolności.
  • Millennium – pod warunkiem, że nie jest to jedyny dochód przyjęty do zdolności.

Sprawdź też jaki jest wymagany wkład własny do poszczególnych banków. Informacje na ten temat znajdziesz w moim wpisie „Wkład własny 2021”.

Wymagane dokumenty - umowa zlecenie i umowa o dzieło

wzór zaświadczenia o dochodach

  •  Pełna historia operacji lub same potwierdzenia wpływu wynagrodzenia z 12 miesięcy
  • PIT za rok ubiegły

   Są to oczywiście podstawowe dokumenty, jakich potrzebujesz. Miej na uwadze fakt, że bank ogranicza swoje ryzyko kredytowe, dlatego chce mieć pewność, że Twój dochód jest stabilny. W pojedynczych przypadkach, analityk, może zażądać dodatkowych dokumentów.

   Mam nadzieję, że materiał, rozwiał wasze wątpliwości związane z tym tematem. Jeżeli potrzebujecie dodatkowych wyjaśnień, zapraszam do zadawania pytań. Tutaj znajdziecie do mnie kontakt.

Życzę Wam wspaniałego dnia!

Pozdrawiam

Magdalena